Op 15 april 2012 om 02:20 uur is de Titanic gezonken... Zal het feest dan ook al stoppen? Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Wat er aan vooraf ging:

Op 14 april rond 23.40 uur luidde Frederick Fleet, de matroos in het kraaiennest, driemaal de alarmbel toen hij direct voor het schip een ijsberg waarnam. Hij gaf de waarschuwing telefonisch door aan de brug, waar zesde stuurman James Paul Moody opnam.

Niet veel later merkte Fleets collega Reginald Lee dat de Titanic al aan het draaien was; eerste stuurman Murdoch had de ijsberg al eerder ontdekt en was begonnen aan een uitwijkmanoeuvre. De afstand tot de ijsberg was echter te klein om nog succesvol uit te wijken. Met hoge snelheid ramde de Titanic met de voorste stuurboordkant de bijna 300.000 ton zware ijsberg: da's dus wat meer dan een paar ijsklontjes...






Ze zagen de ijsberg pas op 280 meter vanaf de punt. De volgende morgen was ie prima te zien vanaf de Carapathia



Nadat de omvang van de schade opgenomen was en scheepsbouwkundige Thomas Andrews had geconcludeerd dat het schip zou gaan zinken, gaf kapitein Smith de marconisten John George Phillips en Harold Sidney Bride om 00.15 uur het bevel noodoproepen naar andere schepen te verzenden. Het dichtstbijgelegen schip was de Carpathia, dat binnen vier uur ter plaatse zou kunnen zijn.

De mensen in de derde klasse, onderin de boot, hadden weinig kans, zoals hiernaast goed is te zien.

Overzichtje (Engels) van data van deze ramp:

2nd April 1912
06.00-18.00 Belfast (Titanic Sea Trials)
08.00 Departs Belfast for Southampton (arrives on Thurs 4th April 1912, shortly after midnight).

10th April 1912
Departs Southampton. Arrives in Cherbourg 90 minutes later.
08.10 Departs Cherbourg

11th April 1912
11.30 Arrives in Queenstown (know as Cobh, Cork)
13.40 Departs Queenstown for New York City

14th April 1912
23.40 Titanic hits the iceberg

15th April 1912
02.20 Titanic founders

18th April 1912
21.00 Carpathia arrives in New York with the survivors of RMS Titanic




Nadat de kapitein om 00.45 uur - ongeveer 65 minuten na de aanvaring en nadat de aanbeveling reddingsvesten aan te doen door de eerste klas als overdreven werd ervaren - het sein tot schip verlaten gaf, werd de eerste reddingssloep te water gelaten. De officieren en bemanningsleden werd uitdrukkelijk verzocht de evacuatie aan de passagiers als een soort oefening te presenteren, om te voorkomen dat paniek zou ontstaan. Men bleef echter aandringen reddingsvesten aan te doen. Officieel gold de regel Vrouwen en kinderen eerst, maar meestal was het van belang op welke plaats van het schip men zich bevond of in welke klasse men reisde.



Van de 1178 plaatsen in de reddingssloepen werden er slechts 823 benut. Uiteindelijk zouden in totaal 705 mensen de ramp overleven.




Hieronder de sloepen in de haven bij Pier 54, mee vervoerd door de Capathia die de overlevenden uit zee had gepikt (hierboven) en 'alsnog' afzette in New York.

Ocherrum, deze mensen hebben het allemaal niet gered (incl de drie aanwezige Nederlanders), maar er zijn veel lijsten te bekijken, ook van de overlevenden bijvoorbeeld.

Hieronder overlevenden aan boord van de Carpathia.







Hierboven een deel van de bemanning die de ramp heeft overleefd.

Hiernaast de plek waar de Titanic aan had moeten leggen. Pier 54 in new York. Hieronder de haven te zien met een andere boot geparkeerd.





Aankomst in New York vanaf de Carpathia





Dit deel van de grote hal op pier 54 staat er nog altijd:




De kranten stonden natuurlijk vol met berichtgeving over de ramp






Wil je echt alles weten, ook hoe ze de botsing hadden kunnen voorkomen? Lees dan dit artikel.




Nog meer informatie vind je hier.





De Titanic is in 1985 gevonden op bijna 4 km diepte. Hier enkele foto's vanuit de onderzee-robot.



Tja, een grote ramp dus en een voorspoedig einde aan een mooie reis. Zij wisten van niks, maar wij gaan het feest in alsof het ook onze laatste nacht is ! Come abord and party like it's your last night on earth !


Terug naar boven
Naar homepage