De Titanic staat voor luxe. Emigranten die met al hun geld aan de andere kant van de oceaan gingen beproeven reisden mee. Maar omdat het de eerste reis van dit grootste schip ter wereld was reisden ook veel notabelen mee, waaronder een Nederlander in de eerste klasse. Hij heeft de reis echter niet overleefd; Gelukkig heeft hij er eerst nog even van kunnen genieten !


Dat gaan wij ook doen: we gaan een stukje Titanic naar het feest brengen, zodat jullie geheel in stijl ontvangen kunnen worden. Bij de entree staat een pot: als jullie iets over hebben voor een gaaf feest, kunnen we nu - en over vijf jaar weer - flink uitpakken.





Het centrale trappenhuis in de eerste klasse is een van de toonbeelden van de grandeur op de Titanic. Het trappenhuis besloeg 3 verdiepingen en had een prachtige glazen koepel.

Wil je zelf even rondkijken in (een replica) van deze prachtige trappenhal? Dat kan !

Hier kun je zelfs meerdere kamers van het schip doorlopen/bekijken om een goede indruk te krijgen. Er staat wel wat wind zo te horen...













Tot zover het fraaie trappenhuis, ook de restaurants mochten er zijn. Met meubels die veelal in Den Haag zijn geproduceerd.





















Ook het menu in de eerste klasse zag er prima uit !



De rookkamer




Ook was er een echte fitnessruimte




En een compleet binnenzwembad:









Ook de kamers van de eerste klasse waren erg luxe: complete mini huiskamers.






Kortom, de mensen in de eerste klasse maakten het prima

De prijzen voor een hut begonnen bij $36 voor de derde klasse, $66 voor de tweede en $125 voor de eerste klasse. Om tijdens de overtocht in een van de grootste suites te verblijven, moest men ruim 4000 dollar neertellen. Naar de huidige maatstaven komt dat neer op 793 dollar voor de derde klasse, 1200 dollar voor de tweede klasse en 2795 dollar voor de eerste klasse. De tickets voor de grootste suites kosten, omgerekend, 83.200 dollar.

Tijdens de reis werd slechts ongeveer de helft van de capaciteit benut. Een van de redenen daarvoor was een langdurige kolenstaking. Bovendien was de Titanic een bijna identieke kopie van de Olympic, die tien maanden eerder volgeboekt vertrokken was, en kon het schip zich alleen van de Olympic onderscheiden met de titel "Grootste schip ter wereld".



Terug naar boven
Naar homepage